Het is misschien riskant om iets te schrijven naar aanleiding van iets negatiefs. Nog riskanter als het twee negatieve dingen zijn: zowel het Floriade tijdperk als dat van ‘from Boskoop” zijn passé. Wees niet bang dat ik hier ga analyseren wat en wie de oorzaak hiervan zijn.
Beide beëindigde initiatieven geven aan dat marketing en PR veel waarde heeft. Anders was er niet zoveel in geïnvesteerd. En wat is de beste PR? Een tevreden klant! Wat is de op één na beste PR? Een tevreden buur en omgeving. Over dat laatste wil ik het deze keer met u hebben. Als boomkwekerijsector hebben we grote invloed gehad op de samenleving en het landschap in onze regio en dat hebben we nog steeds. Iedereen mag vanaf de openbare ruimte (weg, water, wandelpad) genieten van de mooie producten die op onze bedrijven staan te groeien. Van tijd tot tijd is er bij een opening een open dag. Vaak niet alleen voor genodigden, maar ook voor het publiek. Er zijn collectieve evenementen, zoals bijvoorbeeld de OKD (Open Kwekerij Dag). Chapeau voor iedereen die hier aan meewerkt.
Bij deze wil ik iedereen op roepen om na te denken wat jezelf bij kan dragen aan lokale PR. Dat hoeft echt niet veel te kosten. Nodig je buren eens uit en laat ze enthousiast zien wat voor moois er op je bedrijf groeit. Geef desnoods één van je producten mee. Zeker weten dat ze positief en enthousiast over je bedrijf verder vertellen.
Nodig de basisschool uit om met een klas op bezoek te komen. Als elk bedrijf dat één keer per paar jaar doet, dan kan elke klas elk jaar een bedrijf bezoeken. Geef de kinderen het kleinste plantje mee wat u hebt en je zou al die smoeltjes eens moeten zien als ze daar trots mee thuis komen. Zeker weten dat de keuze voor voortgezet onderwijs en later voor vervolgopleiding en beroep in positieve zin wordt beïnvloed.
Ligt uw bedrijf langs een fiets-, wandel- of vaarroute? Zet een informatiebord en vertel daarop een mooi verhaal over uw bedrijf (uiteraard zorg je dat het er spik en span uitziet), uw klanten en planten. Waar komen die oorspronkelijk vandaan, hoe kan je ze als consument het best verzorgen. Heeft u een keer een akkefietje met iemand gehad. Breng hem/haar het mooiste exemplaar wat je hebt en zeg sorry voor je eigen aandeel in het gedoe (ook al was dat nog zo klein).
Zo zijn er zoveel manieren om te bouwen aan het draagvlak in je directe omgeving. Zonder dat het in de papieren loopt. Je krijgt er zoveel voor terug. Vaak niet alleen op lange termijn of indirect, maar al te vaak ook direct. Iedereen vindt het toch fijn om een complimentje te krijgen voor wat hij/zij doet?
Zullen we zo met elkaar onze Floriade from Boskoop inhoud geven? Bouwen aan lokaal draagvlak; boomkwekerij als gezamenlijke trots van elke bewoner van regio Boskoop.
Succes!
Hartelijke groet, Teun (t.biemond@greenportboskoop.nl)
Greenport Boskoop: uitermate mooie en relevante producten met grote toegevoegde waarde voor maatschappij, klimaat en milieu.
PS. Het liefst schrijf ik een volgende keer iets als reactie op wat u aandraagt. Alvast dank!
Gepubliceerd op