Afgelopen najaar mocht ik wat boomkwekerijen en sierteeltbedrijven in Portugal bezoeken. En ja, ik heb daar prachtige bedrijven gezien. Met ogenschijnlijk ideale productieomstandigheden, met mooie kwaliteit en lage kostprijs als gevolg. Maar ook daar zijn er vragen die steeds belangrijker worden.
Hoe gaan we om met het steeds schaarsere water? Hoe gaan we om met de natuurlijke rijkdommen en biodiversiteit? Hoe kan het dat de dorpjes daar ook ontvolken en dat er ook daar royaal gebruik wordt gemaakt van arbeidsmigranten? Wat betekent een eventuele verschuiving van de productie van Boskoop naar Portugal voor het risico op een uitbraak van Q-organismen hier? En … waarom zijn daar kurkstropers?
Kurkstropers …? Wat zijn dat?
In Portugal groeien kurkeiken. Majestueuze bomen die honderden jaren oud kunnen worden. Na 25 jaar worden ze om de negen jaar van het onderste deel (de onderste twee meter van de stam) van hun bast ontdaan. Dat brengt geld op. Zelfs zoveel geld dat sommigen de kurk stiekem van andermans eiken afhalen. Niet alleen bij kurkeiken in de berm (die zijn van de overheid), of bij de buurman, maar ook in natuurgebieden. Dat zijn dus kurkstropers. Ik had er nog nooit van gehoord en wilde dit graag met u delen. Een extra motivatie om dat zelf te gaan bekijken.
Zullen we als Greenport Boskoop er eens met een (vlieg-)bus vol naar toe gaan? Wellicht kunnen we de kurkstropers een duurzamer inkomen bieden.
Iets anders. Loopt uw afzet dit jaar ook zo lekker? De pers schrijft erover, van de Boomkwekerij tot en met NOS. De maatschappij wil een groenere leefomgeving, de consument wil een groenere tuin. Tegels wippen, www.steenbreek.nl, etc.; prachtig! Kom maar op, beste buren, burgers, bedrijven, bemoeials en bureaucraten: Boskoop levert al uw groen! Steeds duurzamer. Wilt u het biologisch? Zonder plastic en zonder veen? We zijn er volop aan bezig. Hoe meer u erom vraagt en ons daarbij helpt (door daar ook de eerlijke prijs voor te betalen), des te eerder is het allemaal beschikbaar.
Wat ik hiermee wil zeggen, is het volgende. Een gezegde luidt: ‘nood leert bidden’. En de meeste uitvindingen worden in oorlogstijd gedaan, helaas. Waar ik toe wil oproepen: gebruik deze meevaller niet door die te investeren in uw huidige verdienmodel, maar investeer het in de toekomst. Wacht niet met verduurzamen tot u met de rug tegen de muur staat. Voorkom dat uw klant zo in een spagaat komt, dat die uw mooie product niet meer kiest omdat het per saldo niet zo groen is als dat het eruit ziet. Vergroot juist uw voorsprong door écht groen groen te produceren. Het viel me op dat de Boskoopse burgers trots zijn op ‘hun’ boomkwekers, op u! Laten we zorgen dat dit zo blijft.
Hartelijke groene groet, Teun (t.biemond@greenportboskoop.nl)
Greenport Boskoop: uitermate mooie en relevante producten met grote toegevoegde waarde voor maatschappij, klimaat en milieu.
Heeft u een vraag of een interessant onderwerp waarover u een blog wilt zien? Ik hoor het graag. Alvast dank!
Gepubliceerd op