Skip to main content Skip to footer

Greenblog Michiel

Luchtbrug?

Onlangs is het programma Beter Bereikbaar Gouwe (BBG) afgerond. Velen, waartoe ik mijzelf reken, hadden een oplossing verwacht voor het meest prangende knelpunt in regio Boskoop, de oost/west verbinding over de Gouwe in samenhang met (on)leefbaarheid op de Zijde en kwetsbaarheid van de huidige hefbrug. De uitkomst is echter zeer teleurstellend, voor burgers én bedrijven. Hoe kan dit, is de terechte vraag? En als BBG niet met een oplossing komt, wie dan wel, en vooral: wanneer?

Programma BBG was bedoeld om maatregelen op te leveren waarvoor draagvlak in de omgeving is, die financieel passen binnen beschikbare budgetten en die substantieel bijdragen aan betere bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in de regio. Een initiatief van gemeenten Alphen aan den Rijn, Bodegraven/Reeuwijk, Waddinxveen, provincie Zuid-Holland en Hoogheemraadschap Rijnland. De uitkomst van BBG is dat er wordt voorgesteld om te investeren in enkele lange afstand fietsverbindingen en voorzieningen in de Gouwe voor met name de pleziervaart om de doorvaart op de Gouwe te verbeteren. Geen oplossing voor het vervoer van personen en goederen over de weg dus. Terwijl daar toch serieuze knelpunten zijn.

Namens Stichting Belangenbehartiging Greenport Boskoop (SBGB) heb ik het hele programma meegemaakt, volop meegedaan met inspraak en het indienen van voorstellen, het afstemmen met voor- en tegenstanders van de diverse onderzochte maatregelenpakketten. Er is zelfs een nieuwe alliantie gevormd om de argumenten kracht bij te zetten: de Bereikbaar Boskoop Alliantie, bestaande uit het Dorpsoverleg Boskoop en alle ondernemersorganisaties in de hele regio. Ook is een ‘eigen’ variant voor een tweede oeververbinding uitgewerkt, pal ten zuiden van Boskoop.

Op de vraag ‘hoe dit kan’ is mijn beeld dat het heeft ontbroken aan doorzettingskracht. Bij elke oplossing waren er tegenkrachten die hebben verhinderd dat er een doorbraak kwam. Soms van (georganiseerde) burgers of omwonenden en vaker van gemeenten.

Op de vraag ‘wat nu’, is mijn antwoord: niets doen is geen optie. Daarom steunt SBGB het initiatief van gemeente Alphen aan den Rijn om een ultieme poging te doen toch binnen een periode van pakweg 10 jaar te komen tot een tweede oeververbinding in de vorm van een brug over de Gouwe bij Boskoop. Ten noorden van de dorpskern in de buurt van de Halve Raak. De brug voor rekening van provincie, de aansluiting daarop voor rekening van gemeente. Niet de gehoopte ideale oplossing, wel de meest reële vanuit de aspecten financiële haalbaarheid en draagvlak. De effectiviteit van deze oeververbinding wordt sterk beïnvloed door de gekozen aan- en afvoerroutes. Dat is nog een puzzel op zich.

Of deze ultieme poging slaagt hangt in de eerste plaats af van de provincie. Is zij bereid om het in BBG hiervoor beschikbaar gestelde budget te bestemmen voor deze brug? Vervolgens zal gemeente Alphen aan den Rijn bereid moeten zijn substantieel te investeren in een goede ontsluiting van de brug. Tenslotte de hamvraag: weet ‘Boskoop’ zich te verenigen en te kiezen voor een echte brug in plaats van de zoveelste luchtbrug?

Michiel Gerritsen

Gepubliceerd op

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.