Eigen medewerkers zijn ambassadeurs van bedrijf
Bij het werven van personeel kunnen eigen medewerkers goed worden ingezet als ambassadeur. Zij spelen een belangrijke rol bij het imago van een bedrijf als werkgever. ‘Help! Hoe kom ik aan personeel?’ Een boeiend webinar waar verhalen uit de praktijk werden gedeeld.
‘Help! Hoe kom ik aan personeel?’ Deze vraag stond centraal in het webinar van LTO Bomen, Vaste planten en Zomerbloemen afgelopen woensdagavond 5 april. Experts uit zowel de eigen sector als andere tuinbouwsectoren gaven antwoord op de vraag, hoe creatief ze zijn in het binnenhalen van medewerkers, en hoe ze met hen in contact kunnen komen.
In beeld zijn als werkgever
Corine Fleuren, van Boomkwekerijen Henri Fleuren, trapte het webinar af en schetste de uitdaging om in beeld te zijn als werkgever. „Het gaat goed, maar het is lang niet makkelijk. Via netwerken, ons-kent-ons, en uitzendbureaus komen we in contact met mogelijk nieuwe medewerkers. En borden op onze percelen vanwege ons 100-jarig jubileum leverden ontzettend veel reacties op. Voor goeie mensen hebben we altijd wel vacatures.”
Medewerkers ambassadeurs
„Eigen medewerkers zijn onze ambassadeurs”, vertelde Liza van Zanten van Bunnik Plants, kamerplantenbedrijf met 250 medewerkers. „Wij geven ze bijvoorbeeld een bonus voor elke nieuwe medewerker die zij aanbrengen. Persoonlijke aandacht voor medewerkers is extra belangrijk. We houden geen beoordelingsgesprekken, maar groeigesprekken met iedereen: waar is men trots op, wil men nog verder leren in ons bedrijf?”
Bunnik Plants creëert betrokkenheid van personeel op allerlei manieren. „We hebben nu bijvoorbeeld een padelbaan, om in de pauze een potje padel te spelen. En we zijn begonnen met het uitgeven van certificaten van aandelen. We zijn geen beursgenoteerd bedrijf, maar met zulke certificaten geven we medewerkers het gevoel dat iedereen hier belangrijk is.”
Wij-gevoel
Berry Brothers, winnaar van de Stigas Gezond en Vitaal Werken Prijs 2022/2023, draagt de belangrijkheid van iedereen uit. „Zonder elke plukker hebben wij geen bestaansrecht”, vertelde Lynn Verstappen van het zachtfruitbedrijf dat 100 medewerkers in dienst heeft, en in juli/augustus 350 medewerkers. „Bij ons werken veel studenten. Of het een vaste of seizoensmedewerker is: we willen een wij-gevoel creëren.”
Binnenkort zijn delen van het webinar terug te kijken via LTO YouTube, inclusief activiteiten die Bunnik Plants en Berry Brothers ontplooien om aan personeel te komen.
Arno Engels
LTO Bomen, Vaste planten en Zomerbloemen
Foto: Berry Brothers
Gepubliceerd op