Belangrijke marktontwikkelingen

Belangrijke marktontwikkelingen
Schaalvergroting (zowel bij bedrijven als bij afnemers) en internationalisering van bedrijven en afnemers (daarbij ook het bundelen van logistieke stromen).

  • Specialisatie bij de kweker neemt toe richting:
    – productleadership (productinnovatie, veredeling, licentieschap, breed assortiment, hogere prijzen) of – operational excellence (standaardisatie, smal assortiment, hoog volume, lage prijzen).
  • Meer groen in en rond de stad (bv. De Groene Stad). Omdat groen  het welbevinden, productiviteit en gezondheid verbetert.
  • Grotere waardering voor visueel aantrekkelijk product (belangrijkere rol voor de vrijetijdseconomie).
  • Breed assortiment en gehele jaar leverbaar en tegelijkertijd ook, in met name het voorjaar, een grote piekvraag vanuit consumenten.
  • Verschuiving in afzet (meer via retail: tuincentra/bouwmarkten en via veiling).
    Inkoopmacht retail is groot, waardoor prijsdruk ontstaat.
  • Goede registratie en certificering van het plantgoed (transparante keten en  tracking & tracing).
  • In de keten ontstaan samenwerkingsverbanden (horizontaal en verticaal) om gezamenlijk productontwikkeling en marketing te plegen, waardoor een steviger positie wordt ingenomen t.o.v. de afnemers.
  • Hogere eisen op fytosanitair gebied.
  • Van teelt in de grond naar ook telen uit de grond (belang van pot- en containervelden en ondersteunende voorzieningen).
  • Toenemende concurrentie op buitenlandse markten (eigen productie of verdringing van andere exporteurs).
  • Exporteur en veiling steeds vaker in de rol van specialist sierteeltlogistiek.
  • Meer aandacht voor duurzame boomteelt, biomassa, energie, zuivere lucht.
  • Maatschappelijk vraag naar meer transparantie in productieproces en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
  • Toename van toepassing van technologie in land- en tuinbouw en precisielandbouw.